1 ste verslag uit Iran 9-16 sept. 2017 - Reisverslag uit Kashan, Iran van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 1 ste verslag uit Iran 9-16 sept. 2017 - Reisverslag uit Kashan, Iran van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

1 ste verslag uit Iran 9-16 sept. 2017

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

16 September 2017 | Iran, Kashan

Na 3 weken in Nederland rondgereisd te hebben met Manesh uit Nepal, ga ik zelf weer op stap. Deze keer ga ik in groepsverband voor 3 weken naar Iran. Ik hoor van iedereen dat Iran erg mooi is en daarom wil ik het zelf wel eens zien, maar het leek mij niet verstandig om dat als vrouw alleen te doen.

Zaterdag 9 september:
Zaterdag 9 september start mijn reis. Eerst met tram en trein naar Schiphol ( tussen de buien door) en dan om 14.10 uur met Turkish airlines via Istanbul naar TABRIZ in Iran. Het is in Iran 2,5 uur later dan in Nederland en daarom landen we middernacht om 1.45 uur. De vlucht was prima , alleen moesten we lang op onze bagage wachten. Inmiddels kwamen we steeds meer mensen tegen die bij onze groep behoorden. Het merendeel 50 plussers. Met de bus rijden we in 20 min. naar ons hotel Sina . Ik bofte want ik kreeg een kamer alleen , al had ik hiervoor niet geboekt. Uiteindelijk was het 4.00 uur voordat ik in bed lag.

Zondag 10 september.
Na 5 uur slapen ging mijn wekker al . Eerst ontbijten: bestaande uit grote blokken Iranees brood waarop je verse kaas en een tomaten-ei prutje kon doen. Daarna met de bus naar het Azarbaijan museum en vervolgens naar de Blauwe moskee die dateert uit de 15 de eeuw , maar tijdens een zware aardbeving in 1778 voor een groot deel is beschadigd en nu gerestaureerd wordt. Daarna bezoek ik De bazaar van Tabriz, die de grootste van Iran is en die staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Toevallig tref ik hier een Iranese historicus die graag zijn Engels wil oefenen en die heeft me hier rondgeleid: erg boeiend en handig want van dat Iranese schrift en taal begrijp je niets en de meeste Iraniërs spreken ook geen Engels. Daarna ga ik heerlijk zitten schrijven en lezen in het mooi GOLESTAN park dichtbij het hotel. Hier is het gelukkig wat koeler in de schaduw , maar in de zon is het 35 graden ( en daarin loop je dan gesluierd en in een blouse met lange mouwen en een dunne lange broek). Gelukkig is het niet vochtig en benauwd. Vanavond duik ik op tijd in bed want om 6 00 uur moet ik morgenochtend weer opstaan.

Maandag 11 september;
Vandaag is een lange reisdag in de bus. Gelukkig zorgen de reisleidsters voor afleiding door hun levensloop te vertellen. En we onderbreken de tocht door onderweg als lunch te gaan picknicken onder een boom in de schaduw. Buiten is het wel warm maar door een windje is het goed vol te houden. . Onderweg bezoeken we de archeologische UNESCO site Takht-e Soleyman, ofwel De troon van Salomon. Hiernaast is de vulkaan Zendan-e Solymon gelegen die we beklimmen tot aan het krater gat en waar je 70 meter de diepte in kijkt! Het uitzicht over het omliggende landschap en de archeologische site maken de klim echt de moeite waard. We rijden door een prachtig landschap met kleine dorpjes waar de tijd lijkt stil te staan.We reizen door naar de universiteitsstad Zanjan, waar we pas om 2100 uur arriveren bij het Park hotel

Dinsdag 12 september: Zanjan - Qazvin - Zarabad
Via een tolweg, waar de bus 120 km/ uur mag rijden bereiken we Qazvin. Deze stad was eens de hoofdstad van Iran . Hier hebben we de Vrijdagsmoskee bezocht, de oudste moskee van Iran. Helaas was het onderliggende gangenstelsel gesloten en werd de moskee gerestaureerd, maar ondanks dat konden we de mooie houten deuren en het blauwe mozaïek goed bewonderen. Daarna rijden we in 2 uur naar de ruïnes van het Alamut kasteel gelegen op 2500 meterhoogte in het Elboers gebergte. Na een klimpartij arriveerden we daar om 17.00 uur en werd de poort voor ons neus gesloten. Na veel overredingskracht van onze Iranese gids werd de poort gelukkig weer geopend en konden we genieten van een prachtig uitzicht. We vervolgen de weg in een berglandschap wat soms rood gekleurd is van de ijzer in de grond en wit gekleurde slootjes van het zout. En om 20.30 uur bereiken we het plaatsje Zarabad waar we slapen in een typisch Iraans huis en op de grond in de huiskamer genieten van een Irakese maaltijd.

Woensdag 13 september: zarabad - Teheran
Via Qazvin rijden we naar Teheran. Hier bezoeken we het paleizencomplex Saadabad dat is gebouwd tijdens de Pahlavi Dynastie. De laatste sjah, M. Reza Pahlavi, heeft hier tot de Islamitische revolutie gewoond. Het ligt in een groot park en voor elk gebouw moet je apart betalen. Vervolgens rijden we naar ons hotel Paradiso waar ik een piep klein kamertje krijg. Hier krijgen we uitleg hoe de metro werkt in Teheran zodat we morgen zelf Teheran kunnen bezoeken.

Donderdag 14 september: Teheran .
Samen met Wim en Arie ga ik Teheran bekijken. De metro werkt perfect en een ritje kost maar 8000 Rian ( 20 ct). Eerst gaan we naar het noorden van de stad waar we met een kabelbaan het Tochall/ Alborz gebergte op kunnen en vanaf het 5de station lopen we verder omhoog en genieten van een prachtig uitzicht. Onderweg worden we veel aangesproken door Irakezen. Daarna bezoeken we het Goldstan paleis wat een Kadjarenpaleis is en de voormalige residentie van de sjah van Perzië. Vervolgens sjouwen we langs de muren van de voormalige Amerikaanse ambassade, waar de anti-Amerikaanse graffiti inmiddels is verwijderd. De avond sluiten we af met een wandeling over de beroemde Tabias bridge over de snelweg waar half Teheran loopt te flaneren en te picknicken.

Vrijdag 15 september:Teheran – Qom (150 km) - Kashan
In Qom bezoeken we de Holey shrine, een religieus centrum met het heiligdom van Fatima. Hier moeten alle vrouwen in een chador (lange jurk met rits en capuchon). Het is erg mooi. Dan rijden we door naar Kashan waar mooie grote koopmanshuizen staan. Hier lopen we ook door een Fin garden. We overnachten in het prachtige Negin hotel.

Dit zijn dan mijn belevenissen gedurende de 1ste week in Iran.
Doordat ik nu reis in een groep en bus valt het niet mee om tijd te vinden voor het schrijven in mijn weblog. Ook de internet verbinding laat me vaak in de steek. Daarom ben ik niet in de gelegenheid om foto's te plaatsen.Jammer !

De groetjes van Francine

  • 16 September 2017 - 10:10

    George En Ans:

    Hoi Francine,

    Je hebt in die paar dagen al veel gezien. Dat belooft nog wat voor de komende weken.
    Geeft niet als je geen tijd hebt om op je weblog te schrijven. Dat betekent dat je het naar je zin hebt met het gezelschap. En je hebt achteraf meer te vertellen, met de foto's erbij.

  • 16 September 2017 - 11:49

    Arjan:

    Hoi Francine,

    Klinkt als een mooie reis zeg! En die foto's komen later wel. Veel plezier nog!

    Arjan

  • 16 September 2017 - 12:10

    José:

    Hoi Francine, Zoveel alweer gezien, vroeg op en laat naar bed !! Nog 2 weken genieten !!
    Groetjes,

  • 16 September 2017 - 15:05

    Babs:

    Hi Francine, in korte tijd al veel gezien. Hoe bevalt het reizen in een gezelschap? Groet uit Nijmegen

  • 16 September 2017 - 18:42

    Frans:

    Hoi Francine, geniet van de reis

  • 18 September 2017 - 17:28

    Adri Luijpers:

    Hallo Francine, dat is weer eens wat anders om met een groep te reizen je bent zo gewend om alles zelf te regelen en nu wordt het voor je geregeld.
    Ook weer een ervaring, Wel leuk dat jullie met zijn drieën naar Teheran zijn kunnen gaan.
    Je hebt in een week al veel gezien.Geniet ze nog en groetjes, Theo Adri

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Iran, Kashan

Francine

Vrouw

Actief sinds 06 Sept. 2017
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 6973

Voorgaande reizen:

06 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: